To sell or not to sell…that is the question…

…niet echt.

Eerst en vooral. Het blijkt een regionaal probleem te zijn, echt wel. Wanneer ik alle verhalen en analyses mag aanhoren dan loopt het in de ene regio nu eenmaal beter dan in de andere. Wel, dat kan allemaal zijn maar waar en hoe blijft het uiteindelijk stabiel? Weinigen zullen het achterste van hun tong laten zien, velen zitten met een probleem.

De fietsindustrie staat onder druk, wereldwijd; en iedereen tuimelt er met open ogen in. De grootste spreekbuis heeft nu eenmaal het breedste draagvlak in de media en bij de lobby.

Uitverkocht, neen. Stelselmatig minder productie, ja. Voorraad, geen.

Het spel wordt op verschillende fronten gespeeld. De industrie wil niet met voorraden opgescheept zitten, logistiek worden de prijzen nogmaals opgedreven terwijl de wachttijden voor die dienst alleen maar lijken toe te nemen. De perceptie over de voorraad, wel, die was er reeds voor Covid. De laatste jaren steeds minder productieruns, alle druk bij de fietshandel. Wat je niet , hopeloos op voorhand besteld, heb je niet... Exit kleine fietshandel.

Tenzij je specialiseert. En dan nog. Iedereen heeft wel een mooi artikel voor "jouw" winkel of wat "perfect" bij jouw concept past. Tot het puntje bij paaltje komt. Bottom line: elke vertegenwoordiger, voor elk bedrijf, wil verkopen. Bedrijven zijn nu eenmaal cijfer gedreven. Kwantiteit, geen kwaliteit.

Wel, ik verkoop niet meer. Punt.

Dozen schuiven laat ik aan anderen. Ik kies voor kwaliteit, geen kwantiteit. De druk is genoeg geweest. Covid was een katalysator. Custom builds zijn welkom, daar werk ik graag met u aan. Confectiefietsen, neen dankjewel... Gepaste accessoires, ja. De oeverloze concurrentie aangaan met online spelers, ketens en maffioso of industry...niet langer. U moest eens weten.

Steeds meer grote spelers lijken hun heil te vinden in de fietsindustrie. Colruyt met Bike Republic, D'Ieteren die met connecties uit de autowereld ook even een fietsketen uit de grond stampen...om over de "kip met de gouden eieren investeerders" en de prijsbrekers nog maar te zwijgen. Mooie winkels, flinke ketens. Weinig inhoud. Wel veel geld, ideale partijen voor groothandels en fabrikanten dus. Die dan ook meteen sommige financiële risico's, die ze bij de kleine man oh zo heilig trachten na te leven, negeren. Wel veel geld, geen scrupules.

Het mag gezegd…

…de consument kan er alleen maar wel bij varen natuurlijk. Althans zo denkt men. Goedkoop, of goede koop zoals u wil, is duurkoop. Point final.

Service lijdt er onder, technische kennis laat meer dan eens te wensen over. Creatieve oplossingen worden steeds zeldzamer.

Als consument gaat u er steeds maar vanuit dat alles beschikbaar is, en wel nu!

Helaas is dat niet zo. Wat het interwebs u ook mag doen geloven.

Ik houd het bij het hoogstnodige, bij dat wat u nodig heeft zonder het te weten. Onderdelen om uw problemen te herstellen, kennis om u uit de problemen te houden en creativiteit om weg te stappen van de consumptiemaatschappij. Toveren kan ik soms, mirakels af en toe. Wat u als normaal bent beginnen interpreteren, helaas…

Ik ben fietsenmaker. En u, wel u mag daar stilaan blij om zijn.

Vorige
Vorige

Kiezen voor werk.

Volgende
Volgende

Voor een gezondere toekomst